sobota, 6 września 2014

5 ulubionych filmów 71. Festiwalu w Wenecji









1.  A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence (Roy Andersson), Konkurs Główny



Epizodyczna struktura i lekki, niezobowiązujący ton skrywają tu pgłęboki namysł nad człowieczeństwem - jego ohydą i wspaniałością. Andersson prezentuje się za kamerą jako klown na pogrzebie, humorysta w typie Franza Kafki, który śmieje się do rozpuku na widok naszej niewiele znaczącej, błahej i uzależnionej od gry przypadków egzystencji. Jednocześnie jednak dostrzega, że jego bohater, na swój śmieszny i pokraczny sposób, imponuje determinacją w stawianiu czoła absurdowi.

2. Hill of Freedom, Hong Sang-soo, Orizzonti



 W "Hill of Freedom" - niczym w świetnym "In Another Country" - Hong delikatnie podkpiwa sobie z europejskiego widza, z gracją Rohmera z czasów "Miłości po południu" miesza fikcję i rzeczywistość oraz zwyczajowo przyjmuje postawę kumpla, który pociesza niespełnionych uczuciowo bohaterów. 

3.  Postman's White Nights, Andriej Konczałowski, Konkurs Główny



Po latach tułania się między Hollywood, a Moskwą Andriej Konczałowski znalazł przystań na rosyjskiej prowincji. W "Postman's..." z wnikliwością przypatruje się małym dramatom i drobnym radościom jej mieszkańców. Przy okazji nie waha się łączyć rubasznego humoru, sentymentalizmu rodem ze "Złodziei rowerów" i metafizyki, której głównym posłańcem - niczym Coenowie w "Inside Llewyn Davis" - czyni pewnego tajemniczego kocura. 

4. The Cut, Fatih Akin, Konkurs Główny 



Nowy film Fatiha Akina łączy epicki rozmach Sergia Leone ze szlachetną prostotą Chaplina. Reżyser zdradza wielkie ambicje, ale ani przez moment nie traci z oczu jednostkowego bohatera. Przy okazji nie boi się wzruszać, ma odwagę bawić, a spoiwem całego filmu czyni konwencję szorstkiej, męskiej baśni. 

5.  Fires On the Plain, Shinya Tsukamoto, Konkurs Główny


Shinya Tsukamoto wyrusza na front  odważnie polemizuje z dawnym arcydziełem Kona Ichikawy. Historyczna, rozedgrana kamera znakomicie sprawdza się jako świadek wojennego chaosu i postępującej degeneracji człowieczeństwa.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz