poniedziałek, 15 czerwca 2015

Reżyser, który kocha ludzi - rozmowa z Sylwestrem Chęcińskim zamieszczona w monografii reżysera





Piotr Czerkawski: Niemal całe życie zawodowe związał pan z Wrocławiem, ale urodził się pan w małym Suścu w województwie lubelskim. W jaki sposób ukształtowało pana dorastanie akurat w tej okolicy?

Sylwester Chęciński: Mogę śmiało powiedzieć, że nigdy nie wstydziłem się swego wiejskiego pochodzenia. Wręcz przeciwnie, byłem z niego dumny. W Suścu spędziłem przecież dzieciństwo, a więc najszczęśliwszy okres w życiu człowieka. Z dzisiejszej perspektywy odnajduję w nim Sienkiewiczowskiego ducha przygody i patriotyzmu. Dorastaliśmy w przekonaniu, że nasza okolica może pochwalić się fascynującą historią. W czasach zaborów tereny te znajdowały się na pograniczu Austrii i Królestwa Kongresowego. Jeszcze wcześniej często najeżdżali je Tatarzy. Mieszkańcy Suśca od pokoleń funkcjonowali więc w atmosferze nieustannego zagrożenia, a to nauczyło ich sprytu i wytrwałości. Nie bez znaczenia dla stylu życia były także warunki naturalne. W pobliżu mojej wioski znajduje się Puszcza Solska, a także duża ilość lasów, które żywiły, broniły i dawały schronienie przed niebezpieczeństwem. Ludzie z mojego pokolenia mieli okazję, by przekonać się o tym w czasie okupacji.

W momencie wybuchu wojny miał pan niecałe dziewięć lat. Czy ma pan poczucie, że przeżycia z tego okresu zaważyły na późniejszych życiowych wyborach?

Wojna zaszczepiła we mnie permanentne poczucie strachu, które manifestowało się w zaskakujących okolicznościach. Bardzo mocno wpłynęło choćby na moje życie zawodowe. Od początku kariery chciałem kręcić komedie, ale długo powstrzymywała mnie zwyczajna obawa przed klęską. Nie pomagała mi także świadomość, że jako student nakręciłem zabawną w zamierzeniu etiudę „Lato”, która okazała się kompletnym niewypałem. Przyjąłem to dość boleśnie i wiedziałem, że po prostu nie przeżyję kolejnej takiej klapy. W swoich kolejnych filmach umieszczałem elementy humorystyczne, ale długo wzbraniałem się przed realizacją komedii sensu stricto. Gdy po latach stawałem więc za kamerą „Samych swoich”, odczuwałem niemożliwą do opisania tremę.

Ostatecznie jednak udało się ją okiełznać?

Pomyślałem sobie, że skoro nigdy nie pozbędę się strachu, zrobię wszystko, by przekuć tę słabość w potencjalny atut. Widmo możliwej klęski zmuszało mnie do perfekcjonizmu i motywowało do działania, a także skłaniało do uważnej lektury oferowanych mi scenariuszy.

Wspomina pan w wywiadach, że w młodości nie był wielkim miłośnikiem kina, a na reżyserię wybrał się właściwie z przypadku. W trakcie studiów z pewnością nadrobił pan jednak zaległości. Czyje  filmy robiły na panu szczególne wrażenie?

Mam poczucie, że – choć sięgałem po różnorodne gatunki – tak naprawdę zawsze kręciłem filmy psychologiczne. To samo interesowało mnie także jako widza. Chłonąłem kino, które uważałem za atrakcyjne, ale niepozbawione pewnej refleksji. Imponowali mi  reżyserzy francuscy tacy jak Marcel Carne, Henri – Georges Cluzot czy Rene Clement.

Ciekawe, że nie wymienił pan żadnego twórcy filmów komediowych. Skąd więc wzięła się wspomniana przez pana fascynacja tym gatunkiem?

Wstyd się przyznać, ale moje początki nie były pod tym względem szczególnie ambitne.  Jako gimnazjalista zachwyciłem się filmem ze szwedzkim komikiem Nilsem Poppe. Była to jakaś głupawa opowiastka o grupie marynarzy, wśród których ukrywa się przebrana kobieta. Nic jednak na to nie poradzę, że bardzo mnie ta historia śmieszyła. Proszę sobie wyobrazić, że przez tydzień chodziłem na ten film po dwa – trzy razy dziennie! W swoim zachwycie nie byłem zresztą odosobniony. Widok masy ludzi, którzy opuszczają kino z szerokimi uśmiechami na ustach z pewnością zapisał się w mojej podświadomości.

Jeszcze przed pełnometrażowym debiutem, szlifował pan umiejętności u boku doświadczonych kolegów po fachu. Przy „Lotnej” asystował pan na planie samemu Andrzejowi Wajdzie. Jak ważne okazało się dla pana to spotkanie?

Od Wajdy nauczyłem się zwracać szczególną uwagę na walory plastyczne, precyzyjną kompozycję kadru. Przede wszystkim jednak chłonąłem niesamowitą atmosferę, którą umiał wykreować na planie. Wajda jak nikt inny potrafił dowartościować współpracowników. Przeważnie, gdy miałem okazję podszepnąć mu jakiś pomysł, wsłuchiwał się w moje słowa, klepał mnie po plecach i mówił „Świetne, stary, świetne”. Cóż tego, że najczęściej w ogóle ich nie wykorzystywał. Po usłyszeniu komplementów od mistrza i tak czuliśmy się uskrzydleni i zmotywowani do pracy.

W przeciwieństwie do twórców, którzy związali się z Warszawą lub Łodzią, niemal całe zawodowe życie spędził pan we Wrocławiu. Na czym polegała specyfika pracy w tym mieście?

Wrocław miał tę zaletę, że znajdował się trochę na uboczu. Dzięki temu łatwiej było zachować pewną niezależność, przechytrzyć cenzurę. W naszym mieście – inaczej niż w Warszawie – wydarzenia kulturalne nie były elementem codzienności, lecz zyskiwały rangę święta. Artyści, którzy tu przyjeżdżali, mogli więc liczyć na wyjątkowe traktowanie. Poza tym, najczęściej zostawiali w domu wszystkie sprawy rodzinne, a we Wrocławiu mogli skupić się wyłącznie na pracy. Duża w tym zasługa powabu roztaczanego przez Wytwórnię Filmów Fabularnych. Podczas realizacji filmu nie było właściwie potrzeby, by z niej wychodzić. Rozmowy o kinie zaczynały się już podczas wspólnego śniadania. Na terenie Wytwórni znajdowały się także pokoje, więc  - gdyby ktoś tylko chciał – mógł właściwie przyjść na plan w szlafroku.


(…)

Co jakiś czas wspomina pan o chęci powrotu do tworzenia filmów. Domyślam się więc, że śledzi pan współczesne kino. W jakim stopniu zmieniło się ono od czasów, gdy zaczynał pan swoją karierę?

Młodzi twórcy startują dziś ze znacznie wyższego pułapu niż ja przed kilkudziesięciu laty. Mają nieograniczony dostęp do sprzętu, o którym ja dawniej mogłem tylko pomarzyć. Pamiętam, że jedno z bardziej pouczających zadań dla studentów Łódzkiej Szkoły Filmowej polegało na odtworzeniu w skali 1:1 sceny z jakiegoś klasycznego filmu. Mnie przypadł w udziale radziecki film z 1940 roku „Ziemia woła” – propaganda, ale zrealizowana bardzo porządnie. Żeby uzyskać dostęp do jednego z trzech stołów montażowych na całą szkołę, musieliśmy stać w długich kolejkach i zdarzało się, że  pracowaliśmy po nocach. Tymczasem teraz podobne zadanie można wykonać bez wychodzenia w domu, na zwykłym komputerze. Zdolni twórcy potrafią zrobić z tego świetny użytek.

Na zakończenie powróćmy na chwilę do „Rozmów kontrolowanych”. Tadeusz Sobolewski spuentował swoją recenzję tego filmu słowami: Chęciński nawiązał do Samych swoich, pokazując, że w gruncie rzeczy wszyscy są „swoi”, nawet ci „obcy”. Czy nie odnosi pan wrażenia, że to zdanie pasuje nie tylko do „Rozmów…”, lecz mogłoby być mottem właściwie całej pańskiej twórczości?

Coś w tym jest. Moją sympatię do bohaterów już dawno temu dostrzegła zresztą Wanda Jakubowska – twórczyni „Ostatniego etapu” , swego czasu jedna z najpotężniejszych postaci w polskim kinie. Pamiętam, że na kolaudacji „Agnieszki 46” broniła tego filmu słowami: „Och, jak ten reżyser bardzo kocha ludzi!”. Zapamiętałem to sobie i w momencie, gdy wyliczono mi za pracę znacznie mniejsze honorarium niż się należało, poszedłem po pomoc właśnie do pani Wandy. Złapałem ją, gdy wychodziła z wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych i wsiadała do służbowego samochodu, w którym czekał już szofer. Gdy powiedziałem w czym rzecz, Jakubowska odparła tylko: „Dziecko, po co ci te pieniądze?”, a szofer nacisnął na gaz i samochód odjechał z piskiem opon. Ostatecznie jednak pani Wanda skutecznie zainterweniowała w mojej sprawie. Widać, naprawdę wierzyła w to, co mówiła o mnie wcześniej.

Cały wywiad stanowi część monografii Sylwester Chęciński




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz