Tarantino, Gomes, Carax i inni, czyli wybór najciekawszych premier pierwszych trzech miesięcy 2013 roku w polskich kinach z kilkoma słowami własnego uzasadnienia:
1. Django (Quentin Tarantino)
"Nastrój po obejrzeniu filmu można by porównać do afektu jednej z bohaterek, która – po usłyszeniu riposty z ust Django
– nie ma wyboru i po prostu mdleje z zachwytu. Quentin, złotousty
diable, znowu ci się udało!" - Cinema Enchante
2. Tabu (Miguel Gomes)
"Reżyserskie zamiłowanie do łączenia przeciwieństw towarzyszy filmowi na
każdym kroku. „Tabu” łączy w sobie mrok i humor, nostalgię i namiętność,
szacunek do tradycji i ironiczną grę schematami klasycznego
melodramatu.(...)" - Kino 3/2013
3. Holy Motors (Leos Carax)
"Dzięki zuchwałemu postępkowi karła posągowo piękna aktorka zostaje
znienacka wprawiona w ruch. Tak jak inni bohaterowie Holy Motors staje
się tytułową „maszyną”, która wreszcie otrzymała od kogoś porcję paliwa. (...)" - Krytyka Polityczna
4. Polowanie (The Hunt, Thomas Vinterberg)
" Bunt wobec otaczającej rzeczywistości wydaje się w jego przypadku
podszyty głęboko osobistą tęsknotą za czasami niewinności i utopijnego
myślenia o wspólnocie. Nic dziwnego, że reżyser bynajmniej nie ukrywa
pozytywnych uczuć, jakimi obdarza postać odrzuconego przez system
bohatera.(...)" - Dziennik, 15.03
5. Cztery słońca (Four Suns, Bohdan Slama)
"Rozbawiony reżyser przestrzega przed poszukiwaniem tajemnicy tam, gdzie
czeka na nas wyłącznie przaśny realizm. Ostatecznie jednak metafizyczny
absurd daje o sobie znać w najbardziej przewrotny sposób z możliwych (...)" - Dziennik, 04.01
6. Poradnik pozytywnego myślenia (Silver Lingings Playbook, David O. Russell)
"Sugestywność
filmu staje się w dużej mierze zasługą wirtuozerskiej reżyserii
Davida O. Russella. Twórca „Fightera” zaczyna swoją opowieść
jak farsową wersję „Drogi do szczęścia”, by potem nadać jej
wdzięk dawnej screwball comedy i zakończyć inteligentnym pastiszem
filmów w stylu „Dirty Dancing”. " - Cinema Enchante
7. Sugar Man (Malik Bendjelloul)
"Ostateczna wymowa „Sugar Mana” zyskuje jednak w sobie przewrotny optymizm, a prezentowany w filmie świat niespodziewanie odsłania drzemiący w sobie porządek. Zgodnie z wizją Bendjelloula autentyczny talent musi w końcu uzyskać uznanie, nawet jeśli – tak jak Rodriguez – będzie czekać na nie przez cztery dekady. (...)" - Dziennik, 22.02
8. Pan Lazhar (Monsieur Lazhar, Philipe Falardeau)
"Lazhar ze zdziwieniem stwierdza, że niemal każdy
z jego podopiecznych ma odmienne korzenie i pochodzi z innego kręgu
kulturowego. Wtedy staje się jasne, że – niczym w pamiętnej „Klasie”
Laurenta Canteta – szkolna zbiorowość stanowi miniaturę całego
społeczeństwa. (...)" - FILM 02/2013
9. Za wzgórzami (Beyond the Hills, Cristian Mungiu)
"Inspirowany
autentycznymi wydarzeniami z klasztoru w rumuńskiej części
Mołdawii film Mungiu przypomina pod wieloma względami znakomite 4
miesiące, 3 tygodnie i 2 dni (2007). Podobnie jak wtedy, reżyser
po mistrzowsku kreuje na ekranie atmosferę osaczenia. (...)"- EKRANY 1/2013
10. Drogówka (Wojciech Smarzowski)
"Polska Smarzowskiego tonie w przaśności, pozostaje przeżarta korupcją i
ksenofobią a odkupienia szuka w obrzędowym katolicyzmie.
Bezkompromisowość z jaką reżyser stawia diagnozę otaczającego świata
pozwala traktować „Drogówkę” jak jeszcze wścieklejsze „Psy” Władysława Pasikowskiego" - Cinema Enchante
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz