Tradycyjnie przedstawiam listę swoich ulubionych filmów ostatnich trzech miesięcy wraz z krótkimi uzasadnieniami.
1. Przed północą (Before Midnight, Richard Linklater)
"„Przed północą” to film, który
mógłby zrobić Eric Rohmer, gdyby dożył ery Facebooka i Twittera.
Richard Linklater podnosi te same kwestie, które przed laty
interesowały francuskiego mistrza w „Miłości po południu”.
Twórca „Slackera” analizuje szansę na przetrwanie długoletniego
związku, w który coraz wyraźniej wkrada się rutyna i
zniechęcenie.(...)" (CINEMA ENCHANTE)
2. Spring Breakers (Harmony Korine)
"Owszem, Korine rzeczywiście wykpiwa popkulturę za sprawą przedrzeźniania
jej własnego języka. Biegłością w sztuce pastiszu faktycznie dorównuje "Urodzonym mordercom" Olivera Stone'a czy najważniejszym dokonaniom Gregga Arakiego. Prawdziwa klasa "Spring Breakers" polega jednak na umiejętności połączenia drwiny ze zrozumieniem, szyderstwa ze współczuciem (...)" (DZIENNIK 5.04)
3. Raj: wiara (Paradise: Faith, Ulrich Seidl)
"Łatwo wyobrazić sobie, że po seansie „Raju: wiary” Tomasz Terlikowski
zaklął siarczyście, arcybiskup Głódź z wrażenia upuścił kieliszek z winem, a
nowowybrany papież obłożył Ulricha
Seidla ekskomuniką. W swoim nowym filmie
austriacki reżyser konfrontuje przecież widzów z masturbacją krzyżem, pluciem
na wizerunek Jezusa i znieważeniem portretu Benedykta XVI.(...)" (HIRO 04/2013)
4. Stoker (Chan-wook Park)
"(...) Po seansie „Stokera”
doktor Freud z pewnością uśmiechnąłby się znacząco, by chwilę
później odpalić nienaturalnie długie cygaro." (CINEMA ENCHANTE)
5. Imagine (Andrzej Jakimowski)
"Polski reżyser wstrzymuje
się z oceną swojego bohatera aż do finału, który przywołuje na ekranie
magię kina Felliniego. Ostatnia scena "Imagine" stanowi manifest
intymnej rewolucji, paradoksalnie skromną deklarację wizjonerstwa. (...)" (CINEMA ENCHANTE)
6. Taka piękna katastrofa (It's a Disaster, Todd Berger)
„Taka piękna katastrofa” to niepozorny klejnot absurdu. Film Todda Bergera
jest jak von Trierowska „Melancholia” znieczulona sporą dawką prozacu bądź
„Piosenka o końcu świata” zaintonowana
na zakrapianej winem imprezie (...)" (FILM 06/2013)
7. Dziewczyna z szafy (Girl From the Closet, Bodo Kox)
"W kinie umiejętne zestawienie sprzeczności potrafi wstrząsnąć widzem. Nie ukrywam, że w "Dziewczynie..." chciałem go trochę oszukać. Początek filmu obiecuje przecież komedię, a z biegiem czasu opowiadania historia staje się coraz bardziej dramatyczna." (Bodo Kox, wywiad dla "Dziennika")
8. U niej w domu (In the House, Francois Ozon)
"Claude z "U niej w domu" nie ma problemu ze znalezieniem inspiracji. Mój
bohater poszukuje za to idealnego sposobu na opowiedzenie historii.
Zastanawia się, jak wykorzystać obserwacje ze swojego otoczenia, a
jednocześnie nikogo nie zranić i nie przekroczyć granic etyki. (...)" (Francois Ozon, Dziennik, 23.05)
9. Bling Ring (Sofia Coppola)
"„Bling Ring” to jednocześnie hipsterska odpowiedź na
„Słodkie życie” i burżuazyjna wersja „Spring Breakers”(...)" (CINEMA ENCHANTE)
10. Dom na weekend (Home for Weekend, Hans- Christian Schmid)
"W filmie Schmida sielankowe rodzinne spotkanie zamienia się w festiwal wzajemnych oskarżeń, odkrytych sekretów i zdemaskowanych kłamstw. Na burżujów zaplątujących się w sieć własnej hipokryzji reżyser spogląda jednak bez złośliwej satysfakcji właściwej ironistom pokroju Francois Ozona (...)" (DZIENNIK 21.06)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz