Zapraszam do zapoznania się z moim wyborem najlepszych filmów roku 2012 w polskich kinach. Tradycyjnie uzasadniam każdy wybór krótkim fragmentem recenzji.
1. Człowiek z Hawru (Le Havre), Aki Kaurismaki
„Ostentacyjnie
staroświecki film Kaurismakiego nie przypomina kawiarnianego lamentu
nad teraźniejszością. Rozbrzmiewający francuskimi chansons i
rockowymi szlagierami „Człowiek...” stanowi raczej buntowniczy
hymn na cześć nostalgii wyzwalającej w bohaterach skrywany
humanizm. (...)" - FILM 01/2012
2. Miłość (Amour), Michael Haneke
„Powolna
agonia bohaterki ma w sobie wstrząsający autentyzm, który po raz
ostatni można było zaobserwować bodaj w bergmanowskich „Szeptach
i krzykach”. „Miłość” to kino z równie wysokiej półki, po
dawnemu wizjonerskie i przemyślane w najdrobniejszych szczegółach. (....)" - HIRO 11/2012
3. Wszystkie odloty Cheyenne'a (This Must Be The Place), Paolo Sorrentino
"Wszystkie odloty Cheyenne’a”
podziwia się jak szaloną muzyczną improwizację. Film Paolo
Sorrentino przykuwa uwagę błyskotliwymi dialogami, niewymuszonym
liryzmem i wydobytymi z lamusa przebojami."- ESENSJA
4. Moonrise Kingdom, Wes Anderson
„Amerykański
reżyser z wdziękiem potrafi połączyć w nim ekscentryczną
komedię, inicjacyjną baśń i ujmującą opowieść o sile
pierwszej miłości. Anderson uchyla przed nami drzwi do dziecięcej
rupieciarni, oszałamiającej intensywną kolorystyką i bogactwem
gadżetów (...)” - DZIENNIK/30.11.2012
5. Zapiski z Toskanii (Copie Conforme), Abbas Kiarostami
„Rozgrywający
się w plenerach Toskanii romans bywa uznawany za najprzystępniejszy
film w karierze reżysera, ale jednocześnie eksponuje wszystkie jego
dotychczasowe fascynacje i obsesje.W „Zapiskach z Toskanii”
prowadzona przez właścicielkę sklepu z antykami i poczytnego
pisarza rozmowa o granicy między autentycznością a fałszem sztuki
zamienia się w wyrafinowany flirt (...)" - DZIENNIK/ 9.03.2012
6. Lollipop Monster, Ziska Riemann
„Lollipop
Monster” bardziej niż „Salę samobójców” przypomina
darkroom, w którym John Waters spotyka Michaela Hanekego.
Niemiecki film o zbuntowanych nastolatkach pozostaje rozpięty w
efektownym rozkroku między lekkością stylu a brutalnością
spostrzeżeń, absurdalnym humorem a poruszającym autentyzmem (...) ” - FILM 02/2012
7. Raj: miłość (Paradies: Liebe), Ulrich Seidl
„Rzeczywistość
ukazana w filmie „Raj: miłość” wydaje się wyjęta z
koszmarnego snu miłośnika komedii romantycznych. Wyeksponowane w
tytule uczucie staje się przedmiotem finansowych transakcji,
upokarzających błagań i desperackiej iluzji (...)" - HIRO 10/2012
8. Barbara, Christian Petzold
„Christianowi
Petzoldowi udaje się uniknąć fabularnego efekciarstwa i
psychologicznych uproszczeń ciążących starszemu o kilka lat
"Życiu na podsłuchu" Floriana Henckela von Donnersmarcka.
"Barbara" w pozbawiony patosu sposób – zaczerpnięty
rodem z esejów Havla bądź poezji Barańczaka – odnotowuje
istnienie swoistego heroizmu codzienności (...)” - DZIENNIK 23.11.2012
9. Najsamotniejsza z planet (The Lonliest Planet), Julia Loktev
„Film Julii
Loktev to art house'owa medytacja szybko osiągająca intensywność
egzystencjalnego horroru. Opowieść o amerykańskich turystach,
którzy lekkomyślnie zapuszczają się w niedostępne rejony
Kaukazu znakomicie akcentuje grozę tkwiącą we własnej
nieprzewidywalności (...)” - CINEMA ENCHANTE
10. Niech żyją antypody (Vivan las Antipodas!), Wiktor Kossakowski
„Dokument
Wiktora Kossakowskiego ma w sobie energię, której można
spodziewać się po okrzyku manifestującym zachwyt nad światem.
Jednocześnie jednak film rosyjskiego reżysera skutecznie broni się
przed oskarżeniami o naiwność i egzaltację (...)" - DZIENNIK 9.11.2012
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz